Nieuwe ZAP-collega's

We verwelkomen vier nieuwe ZAP-leden in de faculteit.
Zodra de coronamaatregelen het toelaten, houden de nieuwe collega's een inaugurele rede waarin ze hun onderzoek en ambities kort toelichten.

Na haar studies (Master in de Meertalige Communicatie Engels-Frans aan de Hogeschool Gent) werkte Orphée De Clercq mee aan verschillende fundamentele onderzoeksprojecten met telkens andere taaltechnologische uitdagingen (Hogeschool Gent, Universiteit Utrecht en Universiteit Gent). In 2015 behaalde ze haar doctoraat in de Taalkunde aan de Universiteit Gent. Voor haar proefschrift onderzocht ze hoe diepe semantische kennis te incorporeren in lerende systemen en of dit een meerwaarde biedt voor leesbaarheidsvoorspelling en fijnmazige sentimentanalyse. Tijdens haar mandaat als doctor-assistent binnen de faculteit bouwde ze verder op dit onderzoek en verdiepte ze zich ook in thema's als domeinadaptatie, eventextractie, emotiedetectie, automatische schrijfvaardigheidsbeoordeling en computerondersteund taalleren. Methodologisch maakt ze steeds gebruik van lerende technieken (machine learning). Ze kijkt ernaar uit om deze technieken ook in te zetten voor educatieve toepassingen en zo mee het verschil te maken. 

Koen Deforce studeerde eerst Geografie en behaalde later een doctoraat in de Archeologie, beide aan de Universiteit Gent. Naast de Vakgroep Archeologie is hij ook verbonden aan het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen en aan het Agentschap Onroerend Erfgoed. Hij doet onderzoek naar de relatie tussen de mens en zijn omgeving in het verleden aan de hand van de analyse van plantenresten uit archeologische sites. De focus van zijn onderzoek ligt op de exploitatie van de vegetatie door de mens in de prehistorische en historische perioden in NW-Europa en op de tafonomie van plantaardige resten in verschillende types van archeologische contexten.

After her Ph.D. in the Netherlands, A. Seza Doğruöz led research projects in the Netherlands and in the US. Focusing on the link between language and society, she investigates contact induced language change and multilingualism within and within/across social groups, contexts, media combining theories from humanities and social sciences with computational methods of analyses.  Her research interests include, usage-based models to language, (computational) sociolinguistics, digital humanities. 

Wendelien Vantieghem is doctor in de sociologie en geaccrediteerd als gezondheidsvoorlichter en leerkracht. Haar voorgaand werk aan zowel VUB (faculteit psychologie & educatiewetenschappen) als UGent (vakgroep sociologie, SDL, unit Equity in healthcare) onderzocht diversiteit en inclusie vanuit verschillende invalshoeken. Wendelien gaat nu enthousiast aan de slag bij het Steunpunt Diversiteit & Leren als professor in taal, diversiteit en leren. Haar werk focust zich op de ongelijkheden in het Vlaamse onderwijssysteem op vlak van gender, geaardheid, meertaligheid, SES, etniciteit en beperking, alsook de attitudes en competenties van leerkrachten t.a.v. diversiteit.